Klubbpstereo: Nattkonsert med Barren Womb natt til lørdag 00.30

Konserten starter ca 00.30 etter at Pstereo har slukket lysene på Marinen fredag. Redusert pris til de som har 2 dagers pstereobånd!
BARREN WOMB Den nordiske støyrockduoen BARREN WOMB har siden 2011 holdt helvete med deres minimalistiske tilnærming, grisehøye volum og endeløse eksperimenteringsbehov. Her hamres poenget inn ved hjelp av primitiv dynamikk og riffets urkraft.
Nærmest ustanselig turnering har resultert i hundrevis av konserter i Europa og USA og ry som et av Norges beste liveband. Duoen gav ut deres fjerde album «Lizard Lounge» på Loyal Blood Records i 2020 til strålende kritikker fra internasjonal presse.

Pstereo i byen 2 konserter- The Impossible Green og Fayen torsdag 18. august

Pstero i byen.
Mange klubber i byen har konsert kvelden før Pstereo, selvfølgelig er Moskus med. 2 supertalentfulle band denne kvelden. Rabattert pris for de med 2- dagers Pstereobånd.
Tider: Fayen kl. 20.00 – The Impossible Green: 20. 45
Americanabandet The Impossible Green ble startet i Trondheim høsten 2018 av fire karer i tidlig tyveårene med bakgrunn fra grupper som The Stapes og Kings Of The Valley. Med låtskriving og historieformidling i fokus, i tillegg til liveenergi og formidlingsevne, er dette et band du ikke vil gå glipp av å se på scenen.
Gruppa slapp våren 2022 sin første fysiske fullengder, «Watching The Blue (Songs About Rivers and You)», som var en samling av alle sine digitale utgivelser. Nå for tiden er de igjen i studio for å spille inn nytt materiale til nye utgivelser.
Mathias Unhjem Rognskog – vokal & gitar
Johannes Konstad Brevik – gitar & kor
Markus M. D. Teksum – bass & kor
Adrian Ahtola – trommer
Fayen: Tenk tilbake til 2011, da Alison Krauss og Union Station slapp det nydelige albumet Paper Airplane. Legg til et hint av Emmylou Harris og en klype Feist i bakgrunnen. Dette kan kanskje best beskrive Fayen.
AmericanaUK: “A shot of pure and elegantly executed Americana marks this Norwegian duo as ones to watch.”
Anne-Grethe Nyhaug og Gøran Bogstrand møttes i bluegrassmusikken, og lenge fordypet de seg i country og bluegrass, men de hadde begge to mer på hjertet. De ville samme vei, både med musikken og livet. Sammen ble de Fayen. Fayen tar med seg bluegrassens rendyrkede instrumentering med strenger og vokal, samtidig som de setter sitt eget preg på strengemusikken fra vest med en kjøligere nordisk stil fra sin bakgrunn i Trondheims musikkmiljø. Med seg på Moskus har de Hans-Martin Storrøsten på pedal steel og mandolin!

21. juni: Hannah Aldridge band- support Lachlan Bryan and the Wilde’s (US)

Hannah Aldridge tar med seg bandet sitt denne kvelden på Moskus, i tillegg har hun med seg en meget spennende support-artist.
Hannah Aldridge har tross sin unge alder allerede levd et helt liv, et liv fullt av ups and downs. Og det er dette låtene hennes handler om. Hun skriver ikke om blomster og sommerfugler, men om ting som gikk til helvete, om oppveksten i Muscle Shoals, og om ting vanlige folk kan kjenne seg igjen i.
Hannah bor for tiden i Nashville, men vokste opp i Muscle Shoals Alabama. Hun er datter av Alabama Music Hall Of Famer, Walt Aldridge. En kar som har jobbet som låtskriver, produsent og musiker i legendariske Fame Studios i Muscle Shoals.
Musikken hennes bærer preg av både et Nashville og Muscle Shoals sound. Det er mer rock enn americana, med klare referanser til sørstatsrocken. På debutalbumet hadde hun med seg folk som Dylan LeBlanc, og ikke minst på Jason Isbell coveren Try, hele bandet til Isbell, The 400 Unit.
With every song, Hannah Aldridge is facing down demons of a life once lived from substance abuse to failed relationships and scars from the lashes of the bible belt.
Raised in the extremely religious State of Alabama, Hannah has since young years felt an affinity to the darkness found in the Southern Gothic themes and has developed a fondness of writing songs with elements of horror brought on by dark thoughts of depression or hopelessness. Finding a calling in exploring these heavy-laden feelings and impulses that we all have, but are typically afraid to indulge in she explains, “The devil and darkness were always the boogeyman under the bed for me. It still is honestly. So that naturally weaves itself into a lot of songs. I find it extremely fun to sit and think of what type of song I would write for a particular scene in a movie or subjects that really scare me.” Mixing her personal life and the sounds of her hometown, Hannah takes influences from across the rock genre. Working with one foot in country music and the other in rock has given Aldridge a fresh kind of Southern Rock styled by Southern Gothic storytelling. The honesty she crafts into each track is offset by her stubborn, even defiant, nature, which gives her music a hopeful silver lining.
Hannah is not only a daughter of the American south but also of the Muscle Shoals legend Walt Aldridge. She launched her career with her 2014 debut ‘Razor Wire’ in which she worked with The 400 Unit (Jason Isbell ) and recorded one of his songs on the album alongside Brad Pemberton of The Cardinals (Ryan Adams). The debut-album drew attention of music critics and sent her touring across the world, the live scene really taking a hold of the singer early on seeing as over the last 7 years she’s played in over 10 different countries. Her second full- length album ‘Gold Rush’ features Sadler Vaden (Drivin n’ Cryin’ and Jason Isbell ) and was mixed and engineered by Allen Parker, Chief Engineer for Dan Auerbach of The Black Keys.
Presenting her new collaboration with the Swedish alternative indie label Icons Creating Evil Art, Hannah is now launching her first ever live-album ‘Live in Black and White’ recorded in London as a statement of her desire to get back to the roots of why she started down this path. While her studio records feature full bands and impressive collaborations this live album narrows in on the heart of the music – Hannah and her guitar, striping the songs down to the raw and intimate sound of when she first wrote them. She tells us, “I start writing with ‘this is how I’m feeling, and I need to talk about it.’ Doing that helps me sort out my own thoughts on it. My music is an introspective look at the things that happened in my life. It’s me trying to sort through and put feelings into words”.
Lachlan Bryan & the Wildes, åpner denne kvelden, et nytt bekjentskap som vi gleder oss til å høre, ikke minst etter å ha hørt denne vakre låten:
(https://www.youtube.com/watch?v=mW-LgxV83Nk)

7. juni: Darling West presenterer Charm of Finches (AUS)

Darling West har med seg en duo fra Australia som blir hovedakten denne kvelden. Charmes of Finches er det bare å sjekke ut med en gang.
Darling West er bandet som varmer og forfører med sin nordiske vri på Americana-sjangeren. Siden slippet av det Spellemann-vinnende albumet «Vinyl and a Heartache» har bandet på kort tid blitt et av landets beste og mest hardtarbeidende innen folkpop/americana-sjangeren. Deres egen vri på amerikansk låt-tradisjon har på deres fjerde album, «We`ll Never Know Unless We Try», tatt enda en ny sving, nå innom vestkystpopens solfylte landskap. Albumet høstet strålende kritikker og begeistret publikum. Med sin tilstedeværelse og gode formidling live er de klare for å berga oss med store poprefrenger, akustiske perler, nydelige harmonier, hjertevarme tekster og melodier som aldri slipper taket.
Sjekk ut den populære YouTube-serien deres, Family Session Live her: https://youtube.com/playlist?list=PLz1fh8DSDldbUMPdT0lNPw8NI0FdcSirR Og diverse live-opptredener her: https://youtube.com/playlist?list=PLz1fh8DSDldZsgmuFR-1Ny9-arjbtbSLy
Sister duo Charm of Finches from Melbourne, Australia, make haunted tunes about love, grief and whispering trees; indie folk with many stringed things, awash with seamless blood harmonies traversing melancholy and wonder in equal measure.
Mabel and Ivy Windred-Wornes grew up busking old time tunes and singing on festival stages around Australia.
Their 2019 sophomore album YOUR COMPANY won the 2020 Independent Music Awards’ Best Folk/Singer-Songwriter Album .
Winners of the 2021 Music Victoria Best Folk Act and 2021 Australian Folk Music Awards Youth Act of the Year, their music has featured on the ABC TV series Mustangs FC and nominated for the 2020 Music Victoria Best Folk Album Award and 2020 & 2021 Australian Music Prize for their album «Your Company».
They released their third full length album WONDERFUL OBLIVION in October 2021 through New York-based label AntiFragile Music to critical acclaim.

Local Store – tors. 02. juni kl. 20.00

Local Store er klare med sitt andre album, «Pink Paper Hearts», 13. mai.
Dette er bandet der Bjørn Klakegg får utløp for sin forkjærlighet for 70-tallets popmusikk sammen med Mattias Krohn Nielsen, Magnus Tveten og Tore Ljøkelsøy.
Med musikere fra både jazz- og indie-miljøet tolker de Klakeggs låter, fargelagt av Klakeggs særegne harmoniske vendinger og unike gitarstil.
Artister som Wilco og Dungen, Paul Simons meloditeft, og Beatles’ harmonikk har blitt nevnt, når folk har prøvd å finne knagger å henge musikken på. Hvordan det egentlig låter er best å finne ut selv på konsert.

Mattis Kleppen-plateslipp. Ons. 01. juni -Konsert 20.00

Mattis Kleppen
Plateslipp og konsert på Moskus onsdag 01.06 for Mattis Kleppens nye soloplate ”Svartufsen”. Etter 1 soloalbum og 3 Resjemheia album med det særegne utrykket basert på musikk fra Telemark og Mali/Mississippi , har Mattis Kleppen akkurat laga en oppfølger til soloplata. Den har fått navnet ”Svartufsen” etter Eivind Grovens springar, og kommer som de foregående på Crispin Glover Records. Mattis Kleppen har turnert Norge og Europa de siste åra, og han har fått både Folkelarm pris for plata ”Bassgitar” og vunnet åpen klasse på Landskappleiken 2019 sammen med hardingfelespelemann Ottar Kåsa.
Særegen bassgitar spilling og musikk slik du har kanskje aldri har hørt det før.
Mattis Kleppen – bassgitar og vokal

Charta 77 (SE) torsdag 26. mai og fredag 27. mai

FREDAG UTSOLGT; TORSDAG NOEN BILLETTER IGJEN
https://moskus.hoopla.no/sales/2313292791
Konsert torsdag er akustisk og litt elektrisk, fredag elektrisk!
Konserten er flyttet frem et år pga Covid 19. Billetter som er kjøpt gjelder da. Med de som har kjøpt til torsdag, har billett til torsdag, de som har kjøpt til fredag har billett til fredag et år senere 🙂 Konserten flyttes til 2022 – 26 og 27 mai

I Mars 2019 spelade Charta 77 på ”Ultrahus & Kafé 44” legenden Tompa Ekens hyllningskalas på Käggelbanan i Stockholm. Under dessa två dagar passade även bandet på att lugnt sitta ner och prata framtid. Riktlinjerna för inspelningen av ett nytt album och turé lades upp.
Tio dagar senare drabbades sångaren, Per Granberg av sin andra Hjärnblödning. Vad vi vet om framtiden är att vi ingenting vet.
Bandet vald att ställa in vårens kvarvarande spelningar förutom den på Close-Up båten som man genomförde med ett antal gästsångare, som kröntes av ett kort scenbesök av en darrig Per som sista nummer. Stämningen var magisk.
Med det som facit så låter det som en genomtänkt tanke att namnet på albumet man bestämde sig för SKULD (vilket på fornnordiska betyder ska). SKULD var den av ödesgudinnorna som man trodde styrde framtiden.
Inspelningen av SKULD på börjades med att bandet tillsammans med en inspelningsenhet och ett 20-tal embryon till låtidéer flyttade ut i ”skogen”. I Riddarhyttan och Teatermaskinens lokaler, bokstavligen belägen mitt i skogen och ibland helt och ibland delvis utan mobiltäckning, isolerade sig bandet och fullkomligt. Under denna tid växte låt efter låt fram med inställningen att inget var fel innan det prövats.
20 embryon blev 18 färdigarrangerade Charta 77 låtar. Dessa 18 har sedan kokats ner till 8 låtar. Inspelningen har sedan fortsatt i Birdnests egna studion, Evil Bertil IV under hösten och likt de två senaste albumen (SALT och INGET ÄR FÖR EVIGT …) så har Göran Frid mixat och mastrat klart inspelningen med bravur.
Charta 77 resa startade redan 1983 i Köping, Sverige. Ett Sverige som känns väldigt avlägset när vi nu nästan 37 år och sexton studioalbum senare skriver 2019 i almanackan. Under årtionden har kollektiva lösningar fått stryka på foten och individuella och många gånger väldigt egoistiska system lyfts till skyarna.
Detta samt livet förgänglighet har färgat texterna på SKULD. Skivan SKULD är tänkt som den första i en serie av tre som alla fått namn efter Nornorna. SKULD släpps i slutet på januari 2020.

GRAS – ons.25. mai

Ta deg en pause fra den virkelige hverdagen og bli med på en musikalsk reise i GRAS-universets magiske verden! Vi suller deg inn i vår drømmeverden, hvor alver, huldra og draugen blir til virkelighet. Bli med på livets karusell og kjenn kriblingen fra en midtsommerflørt med vokalrike folketoner, stev og stemningsfulle klanger.
Bandet GRAS har befestet seg som et vokalrikt og solid liveband bestående av syv trønderske musikere. Nå kan du oppleve akustiske og nedstrippede versjoner av GRAS-låtene med fire av musikerne:
Jeanette Hoseth Ingrid Elise Andersen Anne Merete Kvelstad Solveig Salthammer Kolaas

Ole Kirkeng lør. 21 mai

Foto: Julia Hrnčířová
Ole Kirkeng er tilbake i Norge etter fem år i USA, med et knippe uimotståelige folkpop-låter i baggen. Han ble årets Spellemann i countryklassen nylig.!!
Etter å ha turnert USA og Europa med Courtney Marie Andrews og Molly Tuttle, studert ved Berklee College of Music og spilt rundt i New York med gitaren sin, utviklet han seg til en låtskriver og historieforteller med mye på hjertet og en iørefallende meloditeft.
Det er en glede å kunne annonsere at han nå har signert kontrakt med Die With Your Boots On Records.
Ole Kirkeng studerte ved Berklee i Boston, hvor mentoren og rådgiveren hans var ingen ringere enn Susan Rogers, Prince’s personlige tekniker fra 1983 til 1988.
Deretter gikk turen til New York, hvor han jobbet som tekniker i et studio der navn som Chet Faker, Marc Ribot og Nels Cline frekventerte.
Da kveldene skulle utforskes i Brooklyn, hang han ut med likesinnede musikervenner, hvor alle hadde det samme målet for øyet. Ofte med gitaren på skulderen, alltid på jakt etter en scene hvor han kunne teste de nye låtene han hadde skrevet. Før verden stengte ned var planen hans hele tiden å fortsette å skrive låter, spille konserter og turnere i USA. Covid-19 gjorde at han valgte å returnere til hjemlandet.
Kirkeng turnerte altså med Courtney Marie Andrews og Molly Tuttle i både USA og Europa. Kontakter ble knyttet, spillesteder og festivaler ble besøkt, og han begynte å se konturene av en karrierevei.
Da han nylig kom tilbake til Norge, uten kjennskap til hvordan det norske musikkmiljøet hang sammen, ble han tatt imot med åpne armer av musiker-kollegaene fra den norske americana-scenen: Malin Pettersen, Darling West, Louien, The Northern Belle. Kirkeng gikk fra å kjenne ingen, til å kjenne alle på bare måneder.
(På «Double Shift», den første singelen fra den kommende EP-en Rocking Chair, leverer Kirkeng en energisk låt, med assosiasjoner til både Jeff Tweedy og Father John Misty, eller kanskje en ung Jackson Browne.)
Han opererer innenfor et klassisk, men allikevel tidløst lydbilde, og neste gang du hører en låt på konsert, bar eller på radioen, og du dulter borti kompisen din og spør: «Hvem er dette igjen?». Da kan det fort hende at svaret er Ole Kirkeng.
Ole Kirkeng – Div. omtale:
VG Phantom Tears – Ole Kirkeng: Terningkast 5 evt. 5/6 ”NORDICANA-TÅRER: Det har vært ganske stille rundt den klare og tydelige singer/songwriter-stjernen Ole Kirkeng siden han ga ut en EP for snart tre år siden. Siden i fjor høst har han sluppet små drypp fra en ny EP. Denne gangen med band, som blant annet inkluderer Darling West. Her han både popvennlig og nordicana-nostalgisk. «Phantom Tears» er en av to nye låter som fint kunne vært brukt i et utvidet «Rådebank»-univers. Det bør i måte være en gledelig oppdagelse for flere.”
Musikknyheter – Rocking Chair Phantom Tears er en stemningsfull americana-ballade som langsomt bygger seg opp. Nydelig lydbilde med munnspill, banjo og steelgitar. Magien fortsetter på den lavmælte balladen Rocking Chair, som byr på akustisk gitar og mer munnspill og steel.
Aller best er Alone With My Phone, som ble lansert på single i januar. Dette er en av de beste norske låtene jeg har hørt på lenge! En gåsehudframkallende pianoballade med strykere, lang steelgitarsolo og tekst som det er lett å kjenne seg igjen i. https://www.musikknyheter.no/anmeldelser/21251/Ole-Kirkeng.html
Klassekampen – Rocking Chair – Tom Skjeklesæther Med de fire sangene som utgjør «Rocking Chair», spenner Kirkeng opp det som framstår som et utmerket musikalsk lerret. Fra den catchy pop-åpneren «Double Shift», som gir varig ekko av Jeff Lynnes arbeid med Tom Petty og Traveling Wilburys, til lavmælte «Phantom Tears» og «Rocking Chair» der munnspill, banjo og pedal steel åpner opp musikalske landskap som det er lett å se for seg å ligge under widescreen filmbilder. Avsluttende «Alone with My Phone» runder av ved pianoet, et strykerarrangement løfter tildragelsen sammen med steelgitaren; Ole Kirkeng har ankommet. https://klassekampen.no/utgave/2021-02-22/amerikalinjen
DN – Audun Vinger «Double Shift» fremstår som en velbalansert blanding av klassisk amerikansk singer/songwriter-materiale og en litt mer luftig indierock-sensibilitet, en sound som har vært dominerende på Oslo-klubbene de siste par årene. Norske musikere fra blant annet Darling West skaper fylde i lydbildet hans, men Kirkengs låter er også laget for å tåle mer nakne solofremføringer med hans sikre vokal og plukkende akustiske gitarspill. Det er slik låtene har funnet sin form og styrke rundt om på små låtskriverklubber i New York. https://www.dn.no/d2/musikk/musikk/ole-kirkeng/nordicana/da-korona-kom-var-det-ikke-sa-leit-a-reise-hjem-likevel/2-1-910911
Musikknyheter – Mest tro på disse norske debutantene i 2021 Journalister, bloggere, festival- og konsertbookere har stemt frem årets mest lovende norske artister https://www.musikknyheter.no/nyheter/21186/Mest-tro-på-disse-norske-debutantene-i-2021.html
Erik Valebrokk – 6/6 – En stjerne er født En stjerne er født. Ja, det må jeg si!

Dafnie – fre. 20 mai kl. 20.00

Dafnie er et friskt og energisk pust hos den norske jazzscenen. Kvintetten former og farger Amalie Dahls sterke og melodiske komposisjoner. Har et gjennomgående fokus på improvisasjon, og en lyttende tilnærming til samspill. Musikken er både melodisk, harmonisk og formfast, men samtidig åpen, avantgarde og eksperimenterende, uten å miste sin røde tråd og særegenhet.
Musikken kan assosieres med andre band som Anna Högberg Attack og Fire! Orchestra.
Musikerne er basert i Trondheim og København, og er å kjenne igjen fra andre bands som I Like to Sleep, Kongle Trio, Skurkar, Bliss og Trondheim Jazz Orchestra.
I september 2021 deltok Dafnie på Young Crocus Jazz Contest, i Jelenia Góra (Polen) og ble der tildelt 1.plass.
Amalie Dahl – saxofoner
Oscar Andreas Haug – trompet
Jørgen Bjelkerud – trombone
Nicolas Leirtrø – kontrabass
Veslemøy Narvesen – trommer
Facebook