Ole Kirkeng lør. 21 mai

Foto: Julia Hrnčířová
Ole Kirkeng er tilbake i Norge etter fem år i USA, med et knippe uimotståelige folkpop-låter i baggen. Han ble årets Spellemann i countryklassen nylig.!!
Etter å ha turnert USA og Europa med Courtney Marie Andrews og Molly Tuttle, studert ved Berklee College of Music og spilt rundt i New York med gitaren sin, utviklet han seg til en låtskriver og historieforteller med mye på hjertet og en iørefallende meloditeft.
Det er en glede å kunne annonsere at han nå har signert kontrakt med Die With Your Boots On Records.
Ole Kirkeng studerte ved Berklee i Boston, hvor mentoren og rådgiveren hans var ingen ringere enn Susan Rogers, Prince’s personlige tekniker fra 1983 til 1988.
Deretter gikk turen til New York, hvor han jobbet som tekniker i et studio der navn som Chet Faker, Marc Ribot og Nels Cline frekventerte.
Da kveldene skulle utforskes i Brooklyn, hang han ut med likesinnede musikervenner, hvor alle hadde det samme målet for øyet. Ofte med gitaren på skulderen, alltid på jakt etter en scene hvor han kunne teste de nye låtene han hadde skrevet. Før verden stengte ned var planen hans hele tiden å fortsette å skrive låter, spille konserter og turnere i USA. Covid-19 gjorde at han valgte å returnere til hjemlandet.
Kirkeng turnerte altså med Courtney Marie Andrews og Molly Tuttle i både USA og Europa. Kontakter ble knyttet, spillesteder og festivaler ble besøkt, og han begynte å se konturene av en karrierevei.
Da han nylig kom tilbake til Norge, uten kjennskap til hvordan det norske musikkmiljøet hang sammen, ble han tatt imot med åpne armer av musiker-kollegaene fra den norske americana-scenen: Malin Pettersen, Darling West, Louien, The Northern Belle. Kirkeng gikk fra å kjenne ingen, til å kjenne alle på bare måneder.
(På «Double Shift», den første singelen fra den kommende EP-en Rocking Chair, leverer Kirkeng en energisk låt, med assosiasjoner til både Jeff Tweedy og Father John Misty, eller kanskje en ung Jackson Browne.)
Han opererer innenfor et klassisk, men allikevel tidløst lydbilde, og neste gang du hører en låt på konsert, bar eller på radioen, og du dulter borti kompisen din og spør: «Hvem er dette igjen?». Da kan det fort hende at svaret er Ole Kirkeng.
Ole Kirkeng – Div. omtale:
VG Phantom Tears – Ole Kirkeng: Terningkast 5 evt. 5/6 ”NORDICANA-TÅRER: Det har vært ganske stille rundt den klare og tydelige singer/songwriter-stjernen Ole Kirkeng siden han ga ut en EP for snart tre år siden. Siden i fjor høst har han sluppet små drypp fra en ny EP. Denne gangen med band, som blant annet inkluderer Darling West. Her han både popvennlig og nordicana-nostalgisk. «Phantom Tears» er en av to nye låter som fint kunne vært brukt i et utvidet «Rådebank»-univers. Det bør i måte være en gledelig oppdagelse for flere.”
Musikknyheter – Rocking Chair Phantom Tears er en stemningsfull americana-ballade som langsomt bygger seg opp. Nydelig lydbilde med munnspill, banjo og steelgitar. Magien fortsetter på den lavmælte balladen Rocking Chair, som byr på akustisk gitar og mer munnspill og steel.
Aller best er Alone With My Phone, som ble lansert på single i januar. Dette er en av de beste norske låtene jeg har hørt på lenge! En gåsehudframkallende pianoballade med strykere, lang steelgitarsolo og tekst som det er lett å kjenne seg igjen i. https://www.musikknyheter.no/anmeldelser/21251/Ole-Kirkeng.html
Klassekampen – Rocking Chair – Tom Skjeklesæther Med de fire sangene som utgjør «Rocking Chair», spenner Kirkeng opp det som framstår som et utmerket musikalsk lerret. Fra den catchy pop-åpneren «Double Shift», som gir varig ekko av Jeff Lynnes arbeid med Tom Petty og Traveling Wilburys, til lavmælte «Phantom Tears» og «Rocking Chair» der munnspill, banjo og pedal steel åpner opp musikalske landskap som det er lett å se for seg å ligge under widescreen filmbilder. Avsluttende «Alone with My Phone» runder av ved pianoet, et strykerarrangement løfter tildragelsen sammen med steelgitaren; Ole Kirkeng har ankommet. https://klassekampen.no/utgave/2021-02-22/amerikalinjen
DN – Audun Vinger «Double Shift» fremstår som en velbalansert blanding av klassisk amerikansk singer/songwriter-materiale og en litt mer luftig indierock-sensibilitet, en sound som har vært dominerende på Oslo-klubbene de siste par årene. Norske musikere fra blant annet Darling West skaper fylde i lydbildet hans, men Kirkengs låter er også laget for å tåle mer nakne solofremføringer med hans sikre vokal og plukkende akustiske gitarspill. Det er slik låtene har funnet sin form og styrke rundt om på små låtskriverklubber i New York. https://www.dn.no/d2/musikk/musikk/ole-kirkeng/nordicana/da-korona-kom-var-det-ikke-sa-leit-a-reise-hjem-likevel/2-1-910911
Musikknyheter – Mest tro på disse norske debutantene i 2021 Journalister, bloggere, festival- og konsertbookere har stemt frem årets mest lovende norske artister https://www.musikknyheter.no/nyheter/21186/Mest-tro-på-disse-norske-debutantene-i-2021.html
Erik Valebrokk – 6/6 – En stjerne er født En stjerne er født. Ja, det må jeg si!

No Comments Yet

Comments are closed.

Facebook